Tęczowy Zakątek - tel. (76) 856 12 71 | 59-220 Legnica, ul. S.I. Witkiewicza 4 | e-mail: teczowyzakatek [at] poczta.onet.pl

Organizacja

Dydaktyka

W NASZYM PRZEDSZKOLU KAŻDA ZABAWA JEST NAUKĄ,
A KAŻDA NAUKA ZABAWĄ.

Nauczyciele pracują w oparciu o:

  • podstawę programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego (Dziennik Ustaw z dnia 14 lutego 2017 r., oraz
  • program wychowania przedszkolnego M. Kwaśniewska, J. Lendzion , W. Żaba-Żabińska, Wokół Przedszkola., Grupa MAC S.A., Kielce 2018.
Dydaktyka Chłopiec

Realizujemy również wiele interesujących własnych programów tj.:

  • "KAŻDEGO DNIA MATEMATYKIEM MOŻESZ ZOSTAĆ TY LUB JA”- czynnościowe nauczanie matematyki.
  • "ZUMBOLA” – wytańcz swoją energię program z zakresu muzyki i ruchu.
  • „TU JEST MÓJ KRAJ” program edukacji patriotycznej.
  • „TRENING CZYNI MISTRZA” program doskonalenia motoryki małej i dużej oraz grafomotoryki.
  • „KINEZJOLOGICZNE GŁÓWKI ” program konezjologii edukacyjnej stworzony w oparciu o „Gimnastykę mózgu” P. Dennisona.
  • „CIEKAWE DLACZEGO” program oparty na serii książeczek „Ciekawe dlaczego” i dedykowany rozwijaniu dziecięcej potrzeby poznawania świata.
  • „KOCHAM CZYTAĆ” program edukacji czytelniczej i współpracy z biblioteką.
  • „NAŚLADUJEMY BRATA ALBERTA” program poświęcony wychowaniu do wartości.
  • "PROFILAKTYKA I TERAPIA ZABURZEŃ MOWY - każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić".
  • "PRAWIDŁOWA POSTAWA TO WAŻNA SPRAWA" - program edukacji prozdrowotnej.
  • "MAŁE KROCZKI PROWADZĄ DO SUKCESU" - wczesne wspomaganie dziecka.
  • "ZOSTAŃ TĘCZOLUDKIEM" - program adaptacyjny.
  • Program zajęć karate Shotokan - "WESOŁA SZTUKA SAMOOBRONY DLA PRZEDSZKOLAKÓW".
  • "DZIECKU NALEŻNE JEST RAZ JESZCZE PIERWSZE MIEJSCE" - M.Montessori.
  • „TĘCZOLUDKI CZYTAJĄ” program czytania globalnego dla grup przedszkolnych oparty na metodzie Glenna Domana .
  • "START WITH FLUFFY!" - program nauczania języka angielskiego.
  • "SŁOWA Z UŚMIECHEM" - program nauczania języka angielskiego.

oraz programów i projektów przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym opracowanych przez instytucje i stowarzyszenia , innych autorów .

  • "Dziecięca matematyka"- program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych - E. Gruszczyk - Kolczyńska; E.Zielińska - WSiP S.A.
  • Wiatrak matematyczny- I. Żukowska U. Dąbrowska.
  • Program Promocji Zdrowia Psychicznego dla dzieci w edukacji przedszkolnej
    i wczesnoszkolnej "Partnership for Children"-"Przyjaciele Zippiego".
  • "Przychodzimy do Pana Boga " - Wydawnictwo Świętego Wojciecha.
  • "Cała Polska czyta dzieciom."
  • Ogólnopolski Program Kampanii "Zachowaj Trzeźwy Umysł"
    - program: "Bezpieczna droga przedszkola".
  • Ogólnopolski Program Profilaktyki Zdrowotnej - "Problem z głowy".
  • Ogólnopolski Program Edukacji Zdrowotnej dla przedszkolaków
    - Akademia Aquafresh.
  • Projekt społeczno - edukacyjny Akademia Zdrowego Przedszkolaka - Program "Przedszkolak Pełen Zdrowia".
  • Ponadto wykorzystując programy interaktywne takie jak:

    • Akademia umysłu JUNIOR - seria 1 - 4.
    • Mądre dziecko - myślę, tworzę, wiem.
    • Jutro idę do szkoły.
    • Miś - seria 1 - 6.
    • Harmonijny rozwój" - seria.
    • HAPPY HEARTS STARTER; 1; 2.
    • Mała Akademia Smoka Bazyla - seria

    Programy są sukcesywnie uzupełniane.

    W swojej pracy nauczyciele będą wykorzystywać pakiety :

    • Olek i Ada wśród przyjaciół - Poziom AA+.
    • Olek i Ada na szlaku przygód – Poziom BB+.

    Proponowane karty pracy uczą dzieci poprawnego zachowania i wyrabiają pożądane nawyki, wprowadzają w świat,
    a nauczycielowi ułatwiają sprawną realizację treści, pozwalając jednocześnie realizować własne pomysły. Ponadto staramy się kształtować u dzieci pozytywny stosunek do książki oraz wzbudzić zainteresowanie książką w naszym, opanowanym przez multimedia świecie.

    KONCEPCJA PRACY NA LATA 2018 - 2022

    • Założenia teoretyczne koncepcji i cele.
    • Podstawa teoretyczna koncepcji pracy oparta jest na:

    • warstwicowej koncepcji wychowania Stefana Kunowskiego obejmującej wszystkie obszary rozwoju i aktywności człowieka. Przedstawia jego rozwój w pięciu warstwach (biologicznej, psychologicznej, socjologicznej, kulturologicznej i duchowej) ,
    • teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera, z której wynika kształcenie i wychowanie skoncentrowane na jednostce, jej zdolnościach, zainteresowaniach,
    • konstruktywistycznym podejściu pedagogicznym, według którego dziecko uczy się w interakcji z otoczeniem, buduje własną wiedzę, nie rejestrując jedynie informacji i nowych danych, lecz budując struktury wiedzy z dostępnych informacji,
    • modelu wiedzy opartym na aktywności badawczej dzieci.

    • Cele koncepcji wyłaniają się na podstawie analizy mocnych i słabych stron przedszkola. Tworząc koncepcję uwzględniamy potrzeby środowiska lokalnego, możliwości przedszkola, kwalifikacje i zainteresowania nauczycieli, bazę, Statut Przedszkola. Na podstawie wyników ewaluacji rysują się następujące cele:

      • Systematyczne diagnozowanie umiejętności, potrzeb oraz zdolności poprzez obserwację dzieci, analizę wytworów działalności dziecięcej z uwzględnieniem informacji specjalistów (psycholog, logopeda, ewentualnie lekarza) oraz w oparciu o informacje rodziców.
      • Odkrywanie wielorakich, indywidualnych zdolności i zainteresowań dzieci, pobudzanie ich, wzmacnianie oraz rozwijanie ze szczególnym uwzględnieniem naturalnej aktywności dzieci i zdolności rozwiązywania problemów.
      • Rozwijanie otwartości, kreatywności i ciekawości badawczej. Promowanie zdrowia i aktywności ruchowej, rozwijanie zamiłowania do uprawiania sportu.
      • Rozwijanie umiejętności współdziałania, empatii, zaradności i wiary we własne możliwości oraz umiejętności wyrażania emocji w sposób adekwatny do sytuacji.
      • Efektywne angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych w koncepcji z jednoczesnym ich wspomaganiem w wychowaniu dzieci.
      • Systematyczne uzupełnianie wyposażenia przedszkola w pomoce umożliwiające rozwijanie wszystkich zdolności dzieci.

      Przy realizacji koncepcji, chcąc pożytecznie wykorzystać „teorię inteligencji wielorakich” musimy przestrzegać kilku zasad pedagogicznych:

      • Każde dziecko jest inne. Posiada niepowtarzalną „mapę zdolności”.
      • Każde dziecko ma swoje mocne i słabe strony.
      • Wszystkie rodzaje zdolności są równie cenne, można i trzeba je rozwijać.

      KIERUNKI - PRIORYTETY REALIZACJI KONCEPCJI ROK SZKOLNY 2018/2019

      „Każdego dnia matematykiem możesz zostać TY lub JA”

      Matematyka nie jest ani trudna, ani nudna. Zwłaszcza jeśli zaprzyjaźnimy się z nią od dziecka.
      Jak mawiał Arystoteles „Matematyka jest miarą wszystkiego”.

      Zabawy matematyczne są bardzo ważne w edukacji przedszkolnej. Dają możliwość eksploracji, działania, wyzwalają chęć poszukiwania. Dlaczego więc nie skorzystać z tego, by rozbudzać w dzieciach możliwości poznawcze, wzbogacać ich wiedzę i umiejętności w tym zakresie. Rozwijanie zdolności dzieci należy obecnie, w dobie rewolucji naukowo-technicznej do ważnych zadań nauczyciela.

      „Jestem patriotą - kocham moją ojczyznę i znam jej historię”.

      W czasach panującego kryzysu wartości, coraz częściej wspomina się o konieczności tworzenia kultury pozytywnych wzorów. Wychowawca pomaga formować osobowość dziecka. Ukazuje mu dobro, prawdę, piękno, sprawiedliwość, rzetelność i uczciwość. Przygotowuje do samodzielności, do podejmowania ważnych decyzji życiowych i do dokonywania moralnych wyborów. Wychowawca/nauczyciel zapewniając wszechstronny rozwój młodego człowieka, ma za zadanie wychować mądrych i dobrych ludzi. Dlatego idąc za radą Celestyna Freinet’a „Pozwólmy dziecku doświadczać, eksperymentować, dowiadywać się i porównywać, szukać i drążyć w głębinach wiedzy, wyruszać w podróże odkrywcze - czasami trudne, ale jakże bogate i fascynujące”.

      EWALUACJA ZEWNĘTRZNA

      Nasza praca podlega codziennej ocenie przez dzieci i ich rodziców, ale także Kuratorium Oświaty we Wrocławiu,
      które sprawuje nadzór pedagogiczny nad placówkami oświatowymi. W dniach 21-27 maja w naszym przedszkolu przez zespół wizytatorów Kuratorium Oświaty we Wrocławiu prowadzona była ewaluacja zewnętrzna, która polega
      na zbieraniu i analizowaniu informacji na temat funkcjonowania przedszkola w obszarach wyznaczonych przez wymagania państwa.

      Efektem końcowym ewaluacji zewnętrznej jest raport - wyniki, które z dumą pragniemy państwu przedstawić zwłaszcza, że niewiele placówek na terenie naszej gminy a nawet Polski może to zrobić.

      Z całym raportem można zapoznać się na www.npseo.pl

      Ewaluacja ma także na celu ustalenie poziomu spełniania przez przedszkole wymagań zawartych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7.10. 2009 r. wraz ze zmianami z dnia 10.05.2013 r.

      Przedszkole może spełniać te wymagania na pięciu poziomach:

      • Poziom E - oznaczający niski stopień wypełniania wymagania przez przedszkole.
      • Poziom D - oznaczający podstawowy stopień wypełniania wymagania przez przedszkole.
      • Poziom C - oznaczający średni stopień wypełniania wymagania przez przedszkole.
      • Poziom B - oznaczający wysoki stopień wypełniania wymagania przez przedszkole.
      • Poziom A - oznaczający bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez przedszkole.

      WYMAGANIE:

      • PRZEDSZKOLE REALIZUJE KONCEPCJĘ PRACY UKIERUNKOWANĄ NA ROZWÓJ DZIECI.
      • Poziom spełnienia wymagania - B

        • Obszar badania : Przedszkole działa zgodnie przyjętą przez radę pedagogiczną własna koncepcja pracy, uwzględniającą potrzeby rozwojowe dzieci, specyfikę pracy przedszkola oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego. - B
        • Obszar badania : Koncepcja pracy przedszkola jest znana rodzicom i przez nich akceptowana. - B
        • Obszar badania : Koncepcja pracy przedszkola jest modyfikowana we współpracy z rodzicami. - B
        • Obszar badania : Koncepcja pracy przedszkola jest realizowana we współpracy z rodzicami. - B

        WYMAGANIE:

        • DZIECI SĄ AKTYWNE.
        • Poziom spełnienia wymagania - A

          • Obszar badania : Dzieci są zaangażowane w zajęcia prowadzone w przedszkolu
            i chętnie w nich uczestniczą. - A
          • Obszar badania : Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają dzieci
            do podejmowania różnorodnych aktywności. - A
          • Obszar badania : Dzieci są wdrażane do samodzielności. - A
          • Obszar badania : Dzieci inicjują i realizują działania na rzecz własnego rozwoju. - A
          • Obszar badania : Dzieci uczestniczą w działaniach na rzecz społeczności lokalnej. - A

          WYMAGANIE:

          • PRZEDSZKOLE WSPOMAGA ROZWÓJ DZIECI, Z UWZGLĘDNIENIEM ICH INDYWIDUALNEJ SYTUACJI.
          • Poziom spełnienia wymagania - A

            • Obszar badania : W przedszkolu rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe
              oraz sytuację społeczna każdego dziecka. - A
            • Obszar badania : Informacje z przeprowadzonego rozpoznania są wykorzystywane w realizacji działań edukacyjnych. Zajęcia rewalidacyjne dla dzieci niepełnosprawnych oraz zajęcia specjalistyczne
              są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego dziecka. - A
            • Obszar badania : Przedszkole współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom, zgodnie z ich potrzebami i sytuacja społeczną. - A
            • Obszar badania :W przedszkolu są realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujące całą społeczność przedszkola. - A
            • Obszar badania : W opinii rodziców wsparcie otrzymywane w przedszkolu odpowiada potrzebom ich dzieci. - A
Linia

Przedszkole Niepubliczne "Tęczowy Zakątek"

Paweł Janicki - Tworzenie stron internetowych