Tęczowy Zakątek - tel. (76) 856 12 71 | 59-220 Legnica, ul. S.I. Witkiewicza 4 | e-mail: teczowyzakatek [at] poczta.onet.pl

Strona główna > Kącik Rodzica > Nasze Piątki
Kącik Rodzica

Nasze Piątki

"MATEMATYKA JEST MIARĄ WSZYSTKIEGO”- Arystoteles

Matematyka nie jest ani trudna, ani nudna, zwłaszcza jeśli zaprzyjaźnimy się z nią od dziecka
jak twierdził - Charles Robert Darwin
„Matematyka wyposaża nas w coś jakby nowy zmysł”.

Zabawy matematyczne są bardzo ważne w edukacji przedszkolnej.
Dają możliwość eksploracji, działania, wyzwalają chęć poszukiwania.
Dlaczego więc nie skorzystać z tego, by rozbudzać w dzieciach możliwości poznawcze,
wzbogacać ich wiedzę i umiejętności w tym zakresie.
Zdolności dzieci powinny być rozwijane na drodze ich samodzielnych poszukiwań.
„To co musiałeś odkryć samodzielnie zostawia w twym umyśle ścieżkę,
którą w razie potrzeby możesz pójść jeszcze raz”. - Christoph Lichtenberg

Mózg małego dziecka jest tak zaprogramowany, by w drodze wielokrotnych doświadczeń
zdobywać wiedzę o otoczeniu, poznawać prawa przyrody,
a co więcej - kształtować własną strukturę. Dziecko z otoczeniem kontaktuje się
przy pomocy zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, smaku oraz kilku zmysłów somatycznych
(m.in.: równowagi, dotyku, czucia temperatury) i dlatego wszystko co dziecko widzi, słyszy,
czuje, o czym myśli, czego dotyka wpływa bezpośrednio i trwale na strukturę i ostateczne funkcjonowanie mózgu.
„Słyszałem i zapomniałem. Widziałem i zapamiętałem. Zrobiłem i zrozumiałem”. - Konfucjusz
Wniosek nasuwa się sam. Dla ukształtowania prawidłowej architektury mózgu maluch potrzebuje
bogatych wrażeń zmysłowych. Doznaje ich w swobodnej zabawie przedmiotami o różnych kształtach,
kolorach, rozmiarach, fakturach. Umiejętność dostrzegania wielu cech tego samego
przedmiotu jest niezbędna przy klasyfikowaniu, a tym samym przy tworzeniu zbiorów.

Maluchy uwielbiają zabawy piaskiem, błotem, wodą... A przy okazji wyrabiają sobie pojęcie o objętości. Świadomość własnego ciała i położenia różnych przedmiotów względem niego stanowi fundament dla późniejszej nauki geometrii. Orientację w przestrzeni dziecko zdobywa patrząc, poruszając się, słuchając, dotykając.
Dobra orientacja w przestrzeni idzie zazwyczaj w parze ze zdolnościami matematycznymi. Warto więc proponować dziecku zabawy, które ich rozwijają i my właśnie zamierzamy to robić, zintensyfikować swoje działania w tym zakresie.
„Nie matematyka ma być nowoczesna, ale jej nauczanie." - René Thom

NASZE PIĄTKI

  • WRZESIEŃ - (SEPTEMBER) - (DODAWANIE)
    Im więcej dodamy, tym więcej mamy.

  • PAŹDZIERNIK - (OCTOBER) - (ODEJMOWANIE)
    Gdy coś odjąć musimy, mocno się zastanowimy.

  • LISTOPAD - (NOVEMBER) - (KLASYFIKOWNIE)
    Przedmioty, zjawiska, zwierzęta – uporządkujemy i w klasy posegregujemy.

  • GRUDZIEŃ - (DECEMBER) - (CYFRY)
    Wszystkie cyfry dobrze znamy, w świat matematyki wyruszamy.

  • STYCZEŃ - (JANUARY) - (ZBIORY)
    Więcej, mniej, czy równo - oto jest pytanie ?
    Ułożymy zbiory, rozwiążemy to zadanie.

  • LUTY - (FEBRUARY) - (SZEREGOWANIE)
    Utworzymy szeregi kolorowe – pomaszerujemy i korowody uformujemy.

  • MARZEC - (MARCH) - (MIERZENIE)
    Jak wysokim być trzeba, by dosięgnąć nieba ?

  • KWIECIEŃ – (WAŻENIE)
    Ile waży słoń, a ile mrówka?
    To matematyczna łamigłówka.

  • MAJ - (MAY) - (PRZELICZANIE)
    Sprawny umysł mamy - wszystko wokół przeliczamy.

  • CZERWIEC - (JUNE) - (GRY MATEMATYCZNE)
    W matematykę gramy – na wakacje w Polskę wyruszamy.

Linia

Przedszkole Niepubliczne "Tęczowy Zakątek"

Paweł Janicki - Tworzenie stron internetowych