"WYCHOWANIE DO WARTOŚCI”
„Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego
i dbałości o zdrowie”.
I. WPROWADZENIE
Istotą szczególnie wrażliwą, bo naturalnie bezbronną i podatną na wszelkie bodźce środowiska, jest dziecko. Należy tylko pamiętać, że wrażliwość ma być częścią doświadczenia dziecka,a nie tylko zadaniem wychowawczym lub terapeutycznym. Wrażliwość jest nie tylko dana, ale i zadana. Wychowanie jest przestrzenią wspólnoty,dlatego powinno być także przestrzenią
kształtowania i chronienia wrażliwości.
A więc - człowiek! "Ja" w relacji do samego siebie oraz w stosunku do innych. Tworząc jedynie życzliwe, serdeczne, prawdziwe więzi możemy zbudować cywilizację miłości. Prawda - Dobro - oto podstawowe wartości, bez których nie stworzy się autentycznych relacji z ludźmi, wszystko na nowo, od początku. Nauczyć siebie i swoich wychowanków budować prawdziwe więzi, by myśl, słowa i działanie człowieka tworzyły, "totalną spójność", byśmy byli prawdziwymi w tym, co myślimy, mówimy, jak czynimy.
Nauczyć odróżniać dobro od zła, wytyczać tym wartościom ostre granice i - wreszcie - bezwarunkowo czynić dobro - nieść pomoc innym. Oto główne założenia naszego programu,
a jego ostatecznym ideałem niech będzie - Piękno.
Harmonijnie ukształtowany człowiek. W nim, jak w soczewce szlachetnego diamentu,skupia się niepowtarzalna uroda i moc wszechświata.
II. WIZJA
W naszym przedszkolu chcemy, pracując w atmosferze życzliwości, zapewniając wszystkim poczucie bezpieczeństwa, kształtować przestrzeń sprzyjającą twórczemu rozwojowi społeczności przedszkolnej. Będziemy opierać się na przede wszystkim na takich wartościach jak : prawda i dobro i piękno.
III. DZIECKO BĘDZIE:
- Świadome swoich predyspozycji i możliwości ich rozwijania oraz wykorzystania
w przyszłości.
- Tworzyć relacje z poszanowaniem godności swojej i innych.
- Poszukiwać nowatorskich rozwiązań, które służą innym.
- Szanować i kultywować dbać o rozwój „małej i dużej” ojczyzny.
- Potrafiło odnaleźć się w otaczającej go rzeczywistości.
IV. CELE OGÓLNE
- Wychowywać do wartości, przede wszystkim takich jak: prawda, dobro, piękno, miłość, zdrowie.
- Kształtować dziecko zgodnie z przyjętą wizją i misją przedszkola.
- Wychowywać kulturalne i wrażliwe dziecko - człowieka.
- Przeciwdziałać zachowaniom agresywnym.
- Kształtować postawy sprzyjające dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu.
- Kształtować postawy prospołeczne oraz pozytywna komunikację.
NASZE PIĄTKI
- WRZESIEŃ - (SEPTEMBER) - (ZÁŘÍ) - (SEPTIEMBRE)
- „Wrażliwość na dobro i zło”.
• Choć przeciwieństwa się przyciągają – dobro i zło nic wspólnego ze sobą nie mają.
• Wrażliwy człowiek o tym wie, dlatego nie robi to co chce.
• Wrażliwość to pochylenie się nad każdym, bo każdy jest człowiekiem ważnym.
- PAŹDZIERNIK - (OCTOBER) - (ŘÍJEN) - (OCTUBRE)
- „Porady na zdrowie to zwrot wrażliwości ku sobie”.
• Zdrowo się odżywiamy, bo w ten sposób o siebie dbamy.
• Na talerzu zdrowe jedzenie mamy i w ten sposób o siebie dbamy.
- LISTOPAD - (NOVEMBER) - (LISTOPAD) - (NOVIEMBRE)
- „Higiena ciała to podstawa, bo zdrowie to ważna sprawa”.
• Wrażliwy człowiek czyste ciało ma – higiena ciała idzie mu raz dwa.
• Dbamy o siebie szorując ręce, buzię – dzięki temu każde z nas będzie duże.
- GRUDZIEŃ - (DECEMBER) - (PROSINEK) - (DICIEMBRE)
- „W zdrowym ciele zdrowy duch, wrażliwy człowiek to prawdziwy zuch”.
• Czysty umysł to wielka moc i pozwoli nam kształtować swój los.
- STYCZEŃ - (JANUARY) - (LEDEN) - (ENERO)
- „Szlachetny człowiek , szlachetne czyny, szlachetne ręce – to wielkie i piękne osiągnięcie”.
• Gdy potrafimy być dobrymi, nie tylko dla siebie, to będzie nam wszystkim dobrze jak w niebie.
- LUTY - (FEBRUARY) - (ÚNOR) - (FEBRERO)
- „ … Nasze oczy to oczy ziemi. Nasz głos to głos ziemi”.
• Wrażliwość na czynniki środowiska, to nie moda, ale naszej planety uroda”.
• Piękno natury to znaczy: nie niszcz, nie śmieć, dbaj nawet o chmury.
• Aby ziemi było lżej segregować śmieci chciej.
- MARZEC - (MARCH) - (BŘEZEN) - (MARZO)
- „Błękitna Ziemia jedyna we wszechświecie, to dzięki wodzie na naszej planecie”.
• Czysta woda zdrowia doda.
• Woda czysta to dla wszystkich skarb, wie o tym każdy wrażliwy szkrab.
- KWIECIEŃ - (APRIL) - (DUBEN) - (ABRIL)
- „Wrażliwy przedszkolak dba o zdrowie i niech każdy się dowie, że warto żyć z naturą
w zgodzie.”
• Czyste, przyjemne powietrze mamy, gdy spalinami go nie zanieczyszczamy.
• Powietrze: magazyn światła , ognie i wody.
• Smog, dymy, spaliny, tego nie lubimy, tylko czyste powietrze jest dla nas najlepsze.
- MAJ - (MAY) - (KVĚTEN) - (MAYO)
- „ Wrażliwi ludzie i zwierzęta duże, czy małe to związki doskonałe”.
• Kochać zwierzęta duże i małe to znaczy nie robić im krzywdy wcale.
• Miarą człowieczeństwa jest stosunek do zwierząt.
- CZERWIEC - (JUNE) - (ČERVEN) - (JUNIO)
- „Wrażliwość na piękno przyrody jest pierwszym krokiem do oczyszczenia umysłu.”
• Powiedz siostrze, powiedz bratu – razem z nami drzewa ratuj.
• Pozwólmy dzieciom i roślinom rozwijać się z dobrą miną.
• Szanuj drzewa, szanuj zieleń bo to twoi przyjaciele.