Tęczowy Zakątek - tel. (76) 856 12 71 | 59-220 Legnica, ul. S.I. Witkiewicza 4 | e-mail: teczowyzakatek [at] poczta.onet.pl

Strona główna > Kącik Rodzica > Nasze Piątki
Kącik Rodzica

Nasze Piątki

"MATEMATYKA JEST MIARĄ WSZYSTKIEGO”- Arystoteles

Matematyka nie jest ani trudna, ani nudna, zwłaszcza jeśli zaprzyjaźnimy się z nią od dziecka
jak twierdził - Charles Robert Darwin
„Matematyka wyposaża nas w coś jakby nowy zmysł”.

Zabawy matematyczne są bardzo ważne w edukacji przedszkolnej.
Dają możliwość eksploracji, działania, wyzwalają chęć poszukiwania.
Dlaczego więc nie skorzystać z tego, by rozbudzać w dzieciach możliwości poznawcze,
wzbogacać ich wiedzę i umiejętności w tym zakresie.
Zdolności dzieci powinny być rozwijane na drodze ich samodzielnych poszukiwań.
„To co musiałeś odkryć samodzielnie zostawia w twym umyśle ścieżkę,
którą w razie potrzeby możesz pójść jeszcze raz”. - Christoph Lichtenberg

Mózg małego dziecka jest tak zaprogramowany, by w drodze wielokrotnych doświadczeń
zdobywać wiedzę o otoczeniu, poznawać prawa przyrody,
a co więcej - kształtować własną strukturę. Dziecko z otoczeniem kontaktuje się
przy pomocy zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, smaku oraz kilku zmysłów somatycznych
(m.in.: równowagi, dotyku, czucia temperatury) i dlatego wszystko co dziecko widzi, słyszy,
czuje, o czym myśli, czego dotyka wpływa bezpośrednio i trwale na strukturę i ostateczne funkcjonowanie mózgu.
„Słyszałem i zapomniałem. Widziałem i zapamiętałem. Zrobiłem i zrozumiałem”. - Konfucjusz
Wniosek nasuwa się sam. Dla ukształtowania prawidłowej architektury mózgu maluch potrzebuje
bogatych wrażeń zmysłowych. Doznaje ich w swobodnej zabawie przedmiotami o różnych kształtach,
kolorach, rozmiarach, fakturach. Umiejętność dostrzegania wielu cech tego samego
przedmiotu jest niezbędna przy klasyfikowaniu, a tym samym przy tworzeniu zbiorów.

Maluchy uwielbiają zabawy piaskiem, błotem, wodą... A przy okazji wyrabiają sobie pojęcie o objętości. Świadomość własnego ciała i położenia różnych przedmiotów względem niego stanowi fundament dla późniejszej nauki geometrii. Orientację w przestrzeni dziecko zdobywa patrząc, poruszając się, słuchając, dotykając.
Dobra orientacja w przestrzeni idzie zazwyczaj w parze ze zdolnościami matematycznymi. Warto więc proponować dziecku zabawy, które ich rozwijają i my właśnie zamierzamy to robić, zintensyfikować swoje działania w tym zakresie.
„Nie matematyka ma być nowoczesna, ale jej nauczanie." - René Thom

NASZE PIĄTKI

  • WRZESIEŃ - (SEPTEMBER) - PRZYBIJ PIĄTKĘ - (GIVE ME FIVE)
    „To jest moja dłoń. Tu jest palców pięć. Chcesz przekonać się? Policz, gdy masz chęć”.

  • PAŹDZIERNIK - (OCTOBER) - KOŁO - (CIRCLE)
    „Spójrzcie uważnie dookoła, wszędzie są kule i koła. Kul - co niemiara, kół - co niemiara.
    Jest koło w aucie i tarcza zegara.”

  • LISTOPAD - (NOVEMBER) - DO TRZECH RAZY SZTUKA - (THIRD TIME’S A CHARM/
    THIRD TIME LUCKY)

    „Dwa psotne buty nocą zamieniły się miejscami. Tam gdzie stał lewy, stanął prawy”.

  • GRUDZIEŃ - (DECEMBER) - TROJKĄT - (TRIANGLE)
    „Co z trójkątów być może? Łódka płynąca przez morze.Z trójkątów mogą być schody,
    czapeczki dla krasnoludków i wafle na lody, skała, wieża, korona, może coś jeszcze ? – dodaj”.

  • STYCZEŃ - (JANUARY) - LENIWA ÓSEMKA - (LAZY EIGHT) - DO, RE, MI, FA, SOL, LA, SI, DO…
    „Używam sprawniejszej ręki, aby kreślić nią ósemki. Potem ręką sprawną mniej, a na końcu ręce dwie.
    Gdy ósemki co dzień kreślę, moje postępy coraz lepsze”.

  • LUTY - (FEBRUARY) - SZCZĘŚLIWA SIÓDEMKA (LUCKY SEVEN)
    „Siedem słoni – małe, duże, słonie w gwiazdy, słonie w róże…”

  • MARZEC - (MARCH) - KWADRAT - (SQUARE)
    „To taka dziwna figura ,bo nie wiadomo gdzie dół, a gdzie góra. Do góry głową, czy na dół głową, zawsze wygląda jednakowo. Ma cztery rogi i równe boki, tak samo jest długi i szeroki”…

  • KWIECIEŃ – (APRIL) - JEDNA JASKÓŁKA WIOSNY NIE WRÓŻY - (ONE SWALLOW DOESN’T
    MAKE A SUMMER)

    „Skośną. krótką kreskę zrób. W prawy górny kieruj róg. Potem dłuższą kreskę w dół.
    Wielką dumę będziesz czuł”.

  • MAJ - (MAY) - PROSTOKĄT - (RECTANGLE)
    „Jestem prawie jak kwadrat lecz nie taki sam, bo dwa boki krótkie, a dwa boki dłuższe mam”.

  • CZERWIEC - (JUNE) - STRZAŁ W 10 - (BULL’S – EYE / SHOT IN 10)
    „Kup mi tato piłkę, prosi Krzyś. Dobrze synku chodź do sklepu – kupimy ją dziś”…

Linia

Przedszkole Niepubliczne "Tęczowy Zakątek"

Paweł Janicki - Tworzenie stron internetowych