Rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej, to moment przełomowy w jego życiu. Dla wielu dzieci jest to pierwszy kontakt z grupą rówieśniczą i znaczna zmiana dotychczasowego trybu życia. Przychodząc do przedszkola dzieci różnią się „poziomem zdolności przystosowawczych”. Niektóre z nich adaptują się łatwo do nowych warunków przedszkolnych, inne mają duże trudności. Owe trudności mogą się objawiać różnymi. zaburzeniami w zachowaniu i reagowaniu. By zmniejszyć negatywne uczucia związane z nową sytuacją opracowaliśmy „Plan adaptacyjny” dziecka 3-4- letniego, by pomóc zarówno dzieciom jak i ich rodzicom zniwelować stres związany z nową dla nich sytuacją. Akceptacja przez dziecko nowej rzeczywistości przedszkolnej, zależy bowiem w dużej mierze także od akceptacji i pozytywnego nastawienia rodziców. Jeśli rodzice akceptują wychowawców, ich metody pracy i samo przedszkole, to zwiększa się także akceptacja nowej sytuacji przez dzieci.
Twoje dziecko idzie do przedszkola? Poznaj 10 sposobów, jak ułatwić dziecku adaptację. – Bing video
„BAW SIĘ Z NAMI – BAJKOWYMI LUDKAMI”
W naszym przedszkolu pod taką nazwą kryją się dni otwarte, które planujemy zawsze od kwietnia do czerwca. Są one doskonałą okazją dla przyszłych przedszkolaków i ich rodziców,
aby poznać przedszkole i przyszłych nauczycieli, specjalistów, instruktorów . W tym czasie staramy się, aby nowo przyjęte już dzieci, czuły się w naszym przedszkolu jak długo oczekiwani goście. Dzieci mają okazje do wspólnych zabaw z naszymi przedszkolakami, zarówno w salach zabaw jak i w ogrodzie przedszkolnym. Jest to również wspaniała okazja do wypróbowania swoich talentów plastycznych, muzycznych, tanecznych itd. albowiem nowo przyjęte już dzieci uczestniczą w codziennych czynnościach, zajęciach .Wspólnej zabawie dzieci i rodziców podczas dni otwartych, towarzyszy zawsze bardzo przyjemna atmosfera, która integruje nowo przyjęte już dzieci z naszymi przedszkolakami, oraz całym personelem przedszkola. Codziennie dzieciom naszym towarzyszom – BAJKOWE LUDKI przebrane dzieci grupy starszej – rozśpiewane i roztańczone przy naszych wesołych piosenkach. Dla rodziców w tym czasie przygotowane mamy materiały ,wskazówki praktyczne:
„Co do przedszkola”, ,,7 przykazań”, „Ankietę informacyjną o dziecku”.
„CHCĘ BYĆ BAJKOWYM LUDKIEM”
W miesiącu sierpniu nowo przyjętym dzieciom poświęcamy również dużo czasu. Przez 5 ostatnich dni miesiąca sierpnia ,po 3 wyznaczone wcześniej godziny dziennie wszystkie dzieci tworząc już grupę mogą przychodzić do przedszkola .Jest też z nimi cały personel prowadzący grupę . Zwiedzamy przedszkole, zapoznajemy nasze nowo przyjęte dzieci z rozkładem sal , szatni, łazienki, holu, tak, aby oswoiły się z nowym miejscem i poczuły się bezpieczne. Proponujemy wspólne krótkie zabawy czy zajęcia ( przesłane wcześniej rodzicom do zapoznania się) Wspólnie z dziećmi dokonujemy wyborów znaczków rozpoznawczych tak, aby każde z nich otrzymało ulubiony przedmiot lub zabawkę. Zakładamy „Kącik Grupy” wykorzystując do tego przyniesione przez dziecko zdjęcie. Poznajemy się wzajemnie.
„BAJKOWE LUDKI”
Pierwsze dni w przedszkolu, pełne serdeczności stają się zazwyczaj początkiem wielu następnych radosnych spotkań. Start dzieci w usamodzielnienie przebiega łagodnie, a pierwsze spotkania owocują stworzeniem w naszym przedszkolu atmosfery zaufania, radości i akceptacji każdego dziecka. miesiącu wrześniu planujemy do realizacji z dziećmi cykl zabaw integracyjnych, które pozwalają lepiej połączyć grupę, oraz dać świadomość każdemu dziecku, że jest ważnym i potrzebnym członkiem swojej grupy. Zachęcamy do przynoszenia z domu ulubionych zabawek, które stanowią „kawałek” domu i pomagają łatwiej znieść rozstanie z rodzicami. Rozwieszamy w sali również zdjęcia rodzinne przyniesione z domu, aby dziecko w czasie pobytu w przedszkolu czuło obecność najbliższych. Staramy się często chwalić i nagradzać dzieci nawet za najmniejsze osiągnięcia wykorzystując w tym celu przedszkolny order, naklejki ,pieczątki motywacyjne Zwracamy również uwagę na potrzebę rozwijania różnych form współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań i uniknięcia sprzecznych wpływów, oraz niesienia pomocy rodzinie w kierowaniu rozwojem dzieci.