,,Raz, dwa, trzy, przedszkolakiem będziesz ty ! ”
Adaptacja polega na przystosowaniu się jednostki lub grupy do funkcjonowania w zmienionym środowisku społecznym. Dla małego dziecka takim środowiskiem jest przedszkole. Moment pójścia do przedszkola jest bardzo ważnym wydarzeniem, wręcz przełomowym w jego życiu społecznym.
Dla wielu dzieci oznacza on pierwsze kontakty z dużą grupą, których jakość jest znacząca dla rozwoju i późniejszego funkcjonowania w różnych środowiskach, w myśl poglądów o utrwaleniu się zachowań i roli doświadczeń wyniesionych z wczesnego dzieciństwa.
Proces przystosowania się dzieci 3-letnich do przedszkola może sprawić korzystne zmiany w rozwoju pod warunkiem , że będzie on przebiegał na miarę możliwości dziecka. Nie każdy 3- latek jest na tyle dojrzały i gotowy, aby temu procesowi samodzielnie nadać właściwy kierunek.
Program adaptacyjny jest działaniem pedagogicznym, które sprzyja rozładowaniu negatywnych doznań dziecka wywołanych gwałtownym rozstaniem z rodzicami i brakiem wiedzy o nowym środowisku.
Włączenie najbliższych w poznawanie przez dziecko nowego środowiska wychowawczego ułatwi mu nawiązanie kontaktu z nauczycielką i rówieśnikami w warunkach komfortu psychicznego.
Adaptacja ułatwia:
- usamodzielnienie dziecka
- ujednolicenie rytmu dnia w przedszkolu i w domu
- zaufanie do personelu
- okazywanie spokoju poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania
- akceptacja dziecka, zrozumienie jego stresu, wspieranie go
- pozytywne nastawienie do przedszkola
Aby stworzyć dzieciom lepszy start należy poznać trudności jakie napotyka dziecko w początkowym okresie pobytu w przedszkolu, za najtrudniejsze należy uznać :
- zmianę dotychczasowych sposobów zaspokajania potrzeb biologicznych i emocjonalnych
- nawiązywanie kontaktów interpersonalnych z nieznajomymi ludźmi
- zdobywanie szybkiej orientacji w środowisku materialnym przedszkola
- zmiana rytmu i trybu życia dziecka