W naszym przedszkolu dzieci mają okazję doświadczania wielu aktywności zgodnie z naszą ideą
MY PO PROSTU ŻYJEMY TU I TERAZ!
Pod okiem profesjonalnych instruktorów ,nauczycieli ,specjalistów i artystów dzieci przez zabawę angażują się w różnego typu wyzwania, zadania działania ,mają możliwość samorealizacji ,kreatywnego myślenia ,prezentowania swoich uzdolnień i osiągnięć.
PROPONUJEMY DZIECIOM SZEREG ZAJĘĆ ROZWOJOWYCH I WSPOMAGAJĄCYCH
RB – zajęcia rozwojowe bezpłatne
RP – zajęcia rozwojowe płatne
PP- zajęcia w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej
KS- zajęcia w ramach kształcenia specjalnego
WWR – zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju
JĘZYK ANGIELSKI KAŻDEGO DNIA (RB)
Każde małe dziecko jest niesamowicie dynamiczne i żywiołowe. Nie tylko porusza się ono z „prędkością światła”, ale również bardzo szybko przyswaja nowe informacje . Dzięki niezwykłym możliwościom bez większego wysiłku i z radością chłoną słówka oraz konstrukcje gramatyczne, a im dziecko młodsze, tym szybciej i bardziej naturalnie mu to wychodzi. W naszym przedszkole zajęci języka angielskiego nie mają formy zamkniętej w sztywnych ramach czasowych. Nauczyciele ,którzy przebywają z dziećmi cały dzień podczas zajęć, zabaw włączają do konwersacji słowa i zwroty w języku angielskim dostosowane do poziomu wiekowego. Celem jest osiąganie najwyższych standardów nauczania, przy jednoczesnym założeniu, by naukę uczynić nie tylko skuteczną, ale również atrakcyjną i przyjemną.
ICH SPRECHE DEUTSCH – JĘZYK NIEMIECKI (RB)
Ważnym elementem przygotowania do nauki języka jest używanie go w codziennych sytuacjach. Zajęcia języka niemieckiego polegają na oswojeniu z językiem, osłuchaniu się, a w konsekwencji – na rozumieniu i wykorzystywaniu prostych zwrotów, poleceń, słów. Treści programu są oparte na treściach ujętych w programie wychowania przedszkolnego realizowanego w przedszkolu – poszerzane o słownictwo w języku niemieckim (np. w przypadku tematu o wodzie dzieci dowiedzą się, że woda to „Wasser”, poznają niemieckie odpowiedniki słów takich, jak „morze”, „rzeka” itp.).Dlatego też prowadzący używać będzie odpowiednio skonstruowanych, prostych poleceń, popartych mimiką i gestami tak, by dzieci łatwo mogły zrozumieć, o co chodzi, a z czasem zaznajomić się z niemieckimi zdaniami. Aby dzieci mogły lepiej osłuchać się z językiem, wprowadzone zostaną słuchowiska, baśnie, piosenki. Program „Ich spreche Deutsch” jest zintegrowany z pozostałymi treściami nauczania – język niemiecki przenikać będzie przez wszystkie obszary nauczania.
BUENA VISTA – JĘZYK HISZPAŃSKI (RB)
Język hiszpański jest to trzeci język najpowszechniej używany na kuli ziemskiej, więc na pewno warto go poznawać od najmłodszych lat. Przyjazna atmosfera, muzyka, śpiew i taniec to ulubione i dlatego stosowane przez prowadzącego formy pracy z dziećmi ,które pozwalają wykorzystać ich naturalne potrzeby ruchu z zainteresowaniami i chęcią zdobywania wiedzy na temat innego kraju ,ich życia, kultury , języka. Słowniczek podzielony jest na kategorie tematyczne, których liczba będzie się systematycznie powiększać Instrument często wykorzystywany na zajęciach to gitara klasyczna, kastaniety. Dzieci uczą się języka łatwo i z przyjemnością. Zapraszamy wszystkie dzieci do wspólnej nauki j. hiszpańskiego.
PRZYGODY Z KRECIKIEM – JĘZYK CZESKI (RB)
Zajęcia połączone z muzyką, pozwolą na osłuchanie się dzieci z językiem czeskim. Podczas zajęć dzieci poznają słowa, które są związane z ich najbliższym otoczeniem – prezentowane na kartach graficznych i ilustracjach. Bardzo często na zajęciach dzieciom towarzyszy strunowy instrument Ukulele. Nasze dzieci bardzo chętnie biorą udział w zabawach oraz grach dydaktycznych organizowanych przez prowadzącą. Śpiewają krótkie, piosenki, poznają kulturę i zwyczaje sąsiadującego z Polską kraju.
LEGOROBOTYKA (RB)
Doskonale wiemy ,że przyszłość to maszyny, komputery i roboty ale kto nie lubi klocków LEGO. Zajęcia Legorobotyki – są znakomitym połączeniem wiedzy z zabaw – świat robotów w zasięgu ręki. To przez działanie w zabawie dzieci uczą się podstaw logiki, mechaniki, fizyki, matematyki, kodowania, programowania a także zasad ważności współpracy z grupą Prowadzący nie narzucają rozwiązań, starają się by dzieci- mali konstruktorzy dochodzili do nich samodzielnie.
Każde zajęcia oparte są o metodologię LEGO® Education czyli 4xZ:
- Zacznij – czyli wstęp do zajęć wprowadzający dzieci do tematu np. jeżeli budujemy śmigłowiec, dzieci dowiedzą się jak on działa kto go stworzył itd.
- Zbuduj – dzieci budują na początkowym etapie edukacji z instrukcji określony obiekt. W późniejszym etapie dzieci budują z własnej wyobraźni.
- Zastanów się – jak zbudowany obiekt ma się poruszać co ma robić, jakie mechanizmy są wykorzystywane itp.
- Zastosuj – czyli zaprogramuj swojego robota i sprawdź jak działa.
Dwa ostatnie punkty pojawiają się wielokrotnie na zajęciach. Po zobaczeniu efektu tego co dziecko zrobiło. Dodatkowo każde zajęcia kończą się modyfikacjami zarówno konstrukcji jak i programu. Podczas zajęć dzieci pracują parami. Każdy zespół otrzymuje jeden zestaw klocków LEGO® WeDo 2.0 oraz tablet (lub laptop). Praca w dwójkach jest celowa w metodologii LEGO® Education.
KODOWANIE (RB)
W codziennej pracy wykorzystujemy roboty edukacyjne na różnych poziomach zaawansowania. Pracujemy z robotami dla najmłodszych, takimi, jak , czy BEE-BOT, BUBBLE DOC, HI-TECH ROBOT EDUKACYJNY STEP a także z trudniejszymi PHOTONAMI , ZOSIA MAŁA NAUCZYCIELKA oraz zestawami LEGO WEDO do nauki programowania.Nowe technologie, nauki ścisłe, Internet i programowanie do ekscytujące narzędzia. Nauka to wspaniała zabawa, a nowe technologie pozwalają lepiej poznawać świat. Dzieci w naszym przedszkolu nabywają umiejętności, dzięki którym stają się nowoczesnymi twórcami.Korzystając z nowoczesnych technologii, nasze przedszkolaki uczą się twórczego rozwiązywania problemów, doskonalą logiczne myślenie, wyobraźnię przestrzenną, rozwijają umiejętności manualne, uczą się pracy indywidualnej i grupowej a także wzmacniają wiarę we własne możliwości i budują pewność siebie.
WIATRAK MATEMATYCZNY (RB)
W naszym przedszkolu pracujemy na innowacyjnej pomocy dydaktycznej stworzonej przez Izabelę Żukowską i Urszulę Dąbrowską, doświadczone nauczycielki i animatorki. Zabawy z Wiatrakiem pomagają w sposób oryginalny realizować podstawę programową wychowania przedszkolnego, Uczą , utrwalają i doskonalą orientacje w schemacie własnego ciała i przestrzeni, rytmów, konstruowania gier. Kształtują umiejętności liczenia, dodawania, odejmowania i mierzenia oraz wprowadzać w świat pojęć geometrycznych. Ćwiczą koordynację, równowagę oraz sprawność manualną ;łączą bodźce wzrokowe, dotykowe i ruch. Wielobarwny Wiatrak dostarcza wrażeń na kilku poziomach: pobudza wyobraźnię, buduje emocje, wyzwala energię. Uczy współpracy i działania w grupie. Jest metodą wyrażania własnej ekspresji i odreagowania napięć, a przede wszystkim świetną zabawą. Sprawia, że matematyka jest prosta.
AIKIDO (RB)
Jest doskonałą szkołą charakteru i wspomaga rozwój fizyczny dziecka. Choć to sport walki, zajęcia przez długi czas nie mają z nią wiele wspólnego, za to pełno w nich zabaw ruchowych i ćwiczeń techniki. Główną zaletą karate dla dzieci jest poprawa koordynacji ruchowej dziecka, która jest jedną z najważniejszych składowych motoryki. W karate górna, jak i dolna część ciała musi wykonywać zawiłe, skoordynowane ruchy. Zdaniem ekspertów, to właśnie ta wschodnia sztuka walki może rozwinąć dziecku równowagę i płynności ruchów.
TANIEC WSPÓŁCZESNY (RB)
Zajęcia taneczne to nie tylko rozwijanie zainteresowań i zamiłowań muzycznych ,tanecznych dziewczynek to rozwój wszechstronny każdego dziecka , Taniec to podniesienie poziomu kultury muzycznej i ruchowej .Rozwój wrażliwości , wyobraźni i inwencji twórczej, wskazanie wartościowego sposobu spędzania czasu wolnego w przyszłości, podnoszenie poczucia własnej wartości poprzez odniesienie chociażby małego sukcesu .To dostarczenie dzieciom wiele nowych przeżyć i zwykłej dziecięcej radości.
KONCERTY TEATRZYKI WYCIECZKI (RB)
„Muzyczne opowieści” to cykl spotkań – koncertów których celem jest wprowadzenie dzieci w świat muzyki w sposób profesjonalny, a jednocześnie jak najbardziej przystępny i odpowiedni do ich wieku Umożliwiamy dzieciom spotkania z żywą muzyką różnych epok, krajów, z tańcami ich różnorodnymi stylami z instrumentami, utworami wybitnych kompozytorów i piosenką. Wszystko to wchodząc z dziećmi w liczne interakcje i zachęcając je do wszelkiego rodzaju aktywności. Zarówno prowadzący, jak i gościnnie występujący instrumentaliści, wokaliści to wykwalifikowani muzycy, czynnie działający na muzycznym rynku.
Wycieczki które organizujemy w ciągu roku szkolnego dają rewelacyjne efekty w rozwoju naszych maluchów ,pobudzają ich aktywność poznawczą Między innymi właśnie to wpływa na ich dalszą motywację do podejmowania nowych aktywności i wyzwań Organizując wycieczki wyjazdy poza teren przedszkola, stworzymy dzieciom okazję do zainteresowania otaczającą ich rzeczywistością, eksperymentowania czy nauki nieznanego zapewniając w ten sposób wszechstronny rozwój ich osobowość, a dzieci zazwyczaj uwielbiają wychodzić „na dwór” ,ponadto takie wycieczki pozwolą bardziej nieśmiałym maluchom „oswoić się” z nową sytuacją, a przebywanie na świeżym powietrzu zahartowuje i wzmacnia ich organizm.
Teatrzyki/kino/ciekawe spotkania -w życiu dziecka są bardzo ważnym czynnikiem wspomagającym jego rozwój, podobnie jak zabawa i książka. Kontakt dzieci z tymi formami uaktywnia rozbudza ich fantazję , marzenia i zainteresowania., ,przygotowuje do świadomego uczestnictwa w kulturze, obcowania ze sztuką, bywania w teatrze, rozwija wrażliwość estetyczną. Dziecko podczas spotkań jest widzem, obserwatorem oraz ich aktywnym uczestnikiem.
Warsztaty które organizujemy dla dzieci są kreatywne. Pobudzają wyobraźnie ,rozwijają u dzieci pracę w grupach i umiejętności zdrowej rywalizacji. Wpływają pozytywnie na usprawnienie ,zdolności manualnych koncentracji, a nawet ćwiczą cierpliwość, ponieważ niektóre z warsztatów wymagają precyzji i wytrwałości w dążeniu do celu W czasie warsztatów dzieci poznają interesujące sposoby na spędzenie czasu, Warsztaty opierają się na użyciu różnych materiałów i produktów, często ekologicznych, a zawsze bezpiecznych dla zdrowia dzieci.
Wyżej wymienione oferowane przez nas formy pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi w czasie godzin pracy przedszkola organizowane są przemiennie u ujęciu miesięcznym
CEREMONIAŁY/URODZINKI (RB)
Nasze przedszkole posiada wiele tradycji oraz zwyczajów. W ich podtrzymywaniu bierze udział nie tylko cała zbiorowość przedszkolna, ale także rodzina dziecka i środowisko dalsze. Kalendarz ceremoniałów ,uroczystości opracowywany jest na cały rok szkolny.
Dużą rolę przywiązujemy do urodzin dziecka. Jubilaci którzy obchodzą w danym miesiącu urodzinki jednego wspólnego dnia są szczególnie wyróżnieni ( w tym dniu mogą przynieść do przedszkola słodycze , swoją ulubioną zabawkę) otrzymują też deszcz życzeń ,drobny upominek i robią wspólne foto.
PRZYJACIELE ZIPPIEGO (PP)
Jako dodatkowe, cenne rozwinięcie podstawy programowej w naszym przedszkolu realizowany jest program Przyjaciele Zippiego. Jest to międzynarodowy program angielskiej organizacjiPartnership for Children, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne oraz zdrowie psychiczne i emocjonalne u małych dzieci. „Przyjaciele Zippiego” to program, który uczy dzieci sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu. To, czego dzieci nauczą się tutaj na zajęciach, na bazie opowiadań, których słuchają, próbują przenosić do codziennego życia. Porównują uczucia bohaterów opowiadań ze swoimi. Podczas zajęć dzieci słuchają opowiadań o losach trójki młodych przyjaciół. Jest wśród nich rodzeństwo Lilly i Tig, mają oni w domu patyczaka o imieniu Zippi.
PSYCHOLOG (PP/KS/WWR)
Psycholog w naszym przedszkolu:
- Prowadzi badania i działania diagnostyczne.
- Wspiera nauczycieli w działaniach edukacyjnych
- Prowadzi działania profilaktyczne
- Minimalizuje skutki zaburzeń rozwojowych poprzez zajęcia kompensacyjne i terapeutyczne
- Pomaga indywidualnie. Do naszego psychologa możesz zgłosić się w trakcie jego dyżuru w przedszkolu lub umówić telefonicznie
- Pomaga rozwiązywać problemy- interwencja i mediacje.
- Służy pomocą rodzicom.
- Prowadzi konsultacje dla wszystkich zainteresowanych rodziców. Świadomość, że możesz skorzystać z porady kogoś, kto zna dziecko i ma wiedzę psychologiczną, daje oparcie i poczucie większego bezpieczeństwa.
Terapia psychologiczna prowadzona jest indywidualnie w parach lub małych zespołach .
PEDAGOG/PEDAGOG SPECJALNY (PP/KS/WWR)
Zadaniem pedagoga w naszym przedszkolu jest między innymi opieka, terapia, kształcenie i wychowanie dzieci mniej sprawnych lub niepełnosprawnych, bez względu na rodzaj, stopień i złożoność objawów oraz przyczyny zaistniałych zaburzeń, trudności lub ograniczeń. Nasz pedagog daje wsparcie dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi podczas zajęć prowadzonych przez nauczyciela wychowania przedszkolnego oraz innych zajęć . Dostosowuje wymagania edukacyjne do poziomu funkcjonowania dziecka. Stosuje dodatkowe pomoce dydaktyczne w celu wyjaśnienia oraz ułatwienia w zrozumieniu przedstawianych treści przez nauczycieli, podejmuje dodatkowe ćwiczenia pomagające opanować nowe umiejętności. Jego zadaniem jest także prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych z dziećmi w ramach orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinii wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz opinii o pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Prowadzone przez niego zajęcia związane są ze stymulacją ogólnorozwojową, stymulacją rozwoju poznawczego, mowy, myślenia, percepcji wzrokowej, słuchowej, koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, rozwijaniem sprawności manualnej, grafomotoryki. Nasz pedagog buduje integrację zespołową wszystkich, którzy są zaangażowani w proces kształcenia specjalnego, mając na uwadze zarówno grupę, w której przebywa na co dzień dziecko, jak i całe przedszkole poprzez: stworzenie sieci wzajemnego wsparcia, budowanie postawy rozumienia, wzajemnego szacunku oraz akceptacji. Bardzo istotnym elementem pracy naszego pedagoga jest współpraca z rodzicami – spotkania i rozmowy. W dzisiejszych czasach, gdy komunikacja międzyludzka ma charakter powierzchowny i zdawkowy, gdy nikt dla nikogo nie ma czasu, to często pedagog jest tą osobą, która nie ferując wyroków stara się zrozumieć problemy, zmartwienia i frustracje rodzica. Jest tą osobą, której bez skrępowania rodzic może przedstawić własne, nawet błędne rozumienie wielu spraw, i która nie ma co prawda gotowych rozwiązań, ale potrafi zasugerować alternatywne sposoby postępowania i wychodzenia z trudnych sytuacji.
ZAJĘCIA Z LOGOPEDĄ/NEUROLOGOPEDĄ (PP/KS/WWR)
Dzieci z naszego przedszkola objęte będą opieką logopedyczną/neurologopedyczną
W zakres w/w opieki wchodzi:
- diagnozowanie stanu motoryki narządów mowy i stanu artykulacji dzieci;
- prowadzenie ćwiczeń logopedycznych z dziećmi, u których stwierdzono zaburzenia komunikacji językowej;
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej, w zależności od rozpoznanych potrzeb określonych miedzy innymi w orzeczeniach o kształceniu specjalnym ,wczesnym wspomaganiu oraz opiniach o pomocy psychologiczno-pedagogicznych
- wspieranie nauczycieli w działaniach usprawniających aparat mowny dzieci;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej zajęcia grupowe dla 3 i 4 latków
- współpraca z rodzicami dzieci, którym udzielana jest pomoc logopedyczna w celu włączenia ich w proces terapii ich dziecka i kontynuacji ćwiczeń w domu;
- konsultacje dla zainteresowanych rodziców;
W/w zajęcia mają na celu:
- usprawnianie funkcji warunkujących prawidłowy przebieg nauki mowy i mówienia;
- stymulowanie procesu nabywania kompetencji i językowych;
- usuwanie zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej;
- pomoc w przezwyciężaniu trudności związanych z mówieniem i rozumieniem mowy;
- prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę.
TUS (KS/WWR)
Zajęcia TUS (trening umiejętności społecznych) terapia adresowana do dzieci wykazujących zaburzenia w zakresie funkcjonowania społecznego, która skupia się na kształtowaniu kompetencji społecznych, rozwoju emocjonalnym, rozwoju empatii, poprawie umiejętności interpersonalnych i współdziałania. Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanego terapeutę według programu, w oparciu o Trening Umiejętności Społecznych Goldsteina uzupełniony o Dialog Motywujący, Teorię Umysłu i Program zajęć socjoterapeutycznych „Kolorowy Świat Emocji”. Wszystkie podejmowane działania mają na celu poprawę kontaktów dziecka z otoczeniem, tak z rówieśnikami jak i z dorosłymi i wprowadzenie go w podstawowe zasady panujące w życiu społecznym – kontakt wzrokowy, kontakt fizyczny podczas zabaw w kole, witanie się i żegnanie, odraczanie zachowań w oczekiwaniu na swoją kolej, społecznie akceptowane sposoby wyrażania emocji, współpracę przy wykonywaniu zadań w kilka osób.
PRECYZYJNY TĘCZOLUDEK – TERAPIA RĘKI (KS/WWR)
Zajęcia realizowane są z dziećmi, które przejawiają trudności w czynnościach samoobsługowych, mają obniżone lub podwyższone napięcia w obrębie kończyn górnych, posiadają trudności z koordynacją obu rąk, niechętnie podejmują czynności grafomotoryczne, posiadają zalecenia do ćwiczeń manualnych, grafomotorycznych czy też terapii pedagogicznej z elementami terapii ręki. Zajęcia odbywają się w czasie realizacji codziennych zajęć z podstawy programowej .Dodatkowo dzieci mają do wykonania jedno zadanie tygodniowo ,jednak to przedszkolak decyduje o tym kiedy zostanie ono wykonane (zastosowanie planu daltońskiego)
„Można by rzec, że jeśli człowiek myśli, to myśli dłonią i dłonią działa”
M.Montessori
INTEGRACJA SENSORYCZNA (KS/WWR)
Proces integracji sensorycznej trwa od życia płodowego do około 7 roku życia. Prawidłowe przetwarzanie wrażeń sensorycznych – dotykowych płynących ze środowiska, czyli bodźców i rejestrowanych przez receptory, nazywane jest powszechnie integracją sensoryczną, w skrócie IS. Dobrze rozwijająca się integracja sensoryczna sprawia, że mózg dziecka rozwija się tak, jak należy. Prawidłowo rozpoznaje określone bodźce, jakie płyną z receptorów wzroku, słuchu, równowagi, dotyku czy smaku. Dziecko potrafi je rozpoznać, segregować i właściwie interpretować, dlatego może wygenerować prawidłową reakcję na dany bodziec. W przedszkolu nauczyciele mają odpowiednie kompetencje do tego, by wykryć u swoich podopiecznych ewentualne zaburzenia integracji sensorycznej i zareagować. Jeśli przedszkolak nie radzi sobie dobrze z odbiorem bodźców albo ich odbiór jest zakłócony, a mózg nie może ich zinterpretować, dochodzi do zaburzenia integracji sensorycznej. W niwelowaniu takich problemów pomaga terapia integracji sensorycznej, której elementy mogą być realizowane w przedszkolu. Ćwiczenia i zadania dokonywane z dziećmi mają stymulować właściwie ośrodkowy układ nerwowy dziecka. Terapia nie ma bynajmniej na celu nauki konkretnych umiejętności, ale usprawnienie integrowania odbierania i prawidłowego interpretowania bodźców przez mózg dziecka. W przedszkolu w terapii zaburzeń integracji sensorycznej wykorzystywane są różne metody, np. toczenie się w beczce, balansowanie na kołysce, dotykanie rękami i stopami mas sensorycznych, m.in. piasku kinetycznego. Dzieci poznają różne faktury i materiały, ucząc się je rozpoznawać. Proponowane jest doświadczanie różnorodnych substancji określonymi częściami ciała, w tym stopami i dłońmi. To kontrolowana i efektywna zabawa w przedszkolu, która z jednej strony podoba się dzieciom, ale i stymuluje wybrane zmysły. Pozwala na rozwijanie małej i dużej motoryki, zwiększenie koncentracji uwagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
RUCHOWE ZAJĘCIA REWALIDACYJNE (KS/WWR)
Stawiamy na ruch i aktywność fizyczną .To czas spędzony nie tylko na placu zabaw ale i ukierunkowane zajęcia z gimnastyki korekcyjnej skierowanej do dzieci u których zaobserwowano wadę postawy. Nasz doświadczony specjalista zadba o Państwa dzieci co w wyniku postępowania korekcyjno-wyrównawczego przy codziennej ,ścisłej współpracy z rodzicami ,kontynuacji i zestawów ćwiczeń i stanowczości doprowadzić powinno do Opanowania przez dzieci sprawności zapewniających szansę poprawy stanu ich organizmu i postawy a także wykształcenia nawyków kształtujących postęp w usuwaniu wad postawy u dzieci, odpowiedniego stosunku emocjonalnego i intelektualnego do ćwiczeń fizycznych i korekcyjnych
RELIGIA
Uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci oraz zasadę tolerancji, Państwo zagwarantowało w art. 12 Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską, podpisanego w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r.(Dz. U. z 1998 r. Nr 51, poz. 318), że szkoły publiczne podstawowe i ponadpodstawowe oraz przedszkola prowadzone przez organy administracji państwowej i samorządowej organizują zgodnie z wolą zainteresowanych naukę religii w ramach planu zajęć szkolnych i przedszkolnych. Prawo rodziców do zapewnienia ich dzieciom wychowania religijnego zgodnego z ich przekonaniami jest zagwarantowane również przepisami art. 53 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W naszym przedszkolu prowadzone są zajęcia religii – Katolicyzm- kościół rzymskokatolicki dla grupy dzieci 6 letnich przez skierowanego przez władze kościoła nauczyciela. Dzieci nie korzystające z zajęć religii bez względu na przyczyny mają zapewnioną opiekę ze stałymi nauczycielami grup (jeżeli zajęcia są w trakcie godzin pracy grupy) Czy zostają w swojej sali czy wychodzą do innej zależne jest od ilości korzystających (minimum 6 dzieci ). Może zdarzyć się również tak, że dzieci przyjść będą musiały na określoną godzinę do przedszkola lub pozostać w przedszkolu do określonej godziny.
POZWÓLMY DZIECIOM NUDZIĆ SIĘ!
Dlaczego dziecko powinno się nudzić?
Zależy nam na tym, żeby dziecko wychować na szczęśliwego człowieka. Wkładamy wiele starań, żeby miało ciekawe dzieciństwo, żeby w okresie rozwoju przyswoiło sobie jak najwięcej umiejętności. Planujemy swoje popołudnia, żeby mieć czas i uwzględniając korki przewieźć dziecko z przedszkola na dodatkowe zajęcia – im więcej tym lepiej. I tak judo, plastyka, taniec, śpiew, gra na instrumencie muzycznym, tenis, balet, wylepianie z gliny, teatr itp. Trudno oceniać to jako coś bardzo złego… Ale…dzieci są tak zabiegane, że na nic nie mają czasu? grzecznie drepczą na każde wybrane przez nas dorosłych zajęcia ,lekcje ,warsztaty czy mają czas pomyśleć co im w duszy gra? Czy dajemy im szansę żeby w sobie odkryli to coś co jest w nich unikalne i tylko ich ? Czy dajemy dziecku wystarczającą dawkę nudy, żeby samo sięgnęło po to co je interesuje?
Nuda daje szanse na zdobycie ważnych informacji o sobie samym. Nudzące się dzieci potrafią same wymyślić zabawę, trzeba tylko przestać je bezustannie czymś zajmować.
Pozwólmy dzieciom nudzić się! Kiedy dziecko się nudzi, wspieramy je! Niech się nudzi, nie nudzi, robi, nie robi, myśli, nie myśli! Zachęćmy je do nic nie robienia, albo do robienia niczego, niech zadecyduje, czego nie chce robić, albo niech nie zadecyduje o tym, co chce robić! To jego czas, jego nuda, jego zajęcia albo ich brak.
Wsparcie psychologiczne ważne jest zarówno dla dzieci „wycofanych”, nieśmiałych, jak też dla tych bardzo energicznych i przebojowych, które miewają trudności w przestrzeganiu zasad. Oznaki tego, że dziecko potrzebuje wsparcia psychologicznego mogą zauważać sami rodzice, jak również wychowawcy. Wśród oznak tych mogą być między innymi: Trudności emocjonalne – nadmierny lęk, niepokój, przejawiające się niekiedy objawami somatycznymi takimi jak bóle brzucha, bóle głowy itp. (gdy wykluczone zostały przyczyny medyczne).