Niżej podane informacje stanowią podstawowy zapis zasad obowiązujących w Przedszkolu Niepublicznym Tęczowy Zakątek w Legnicy, określonych między innymi w Statucie ,programach ,procedurach umowach przedszkola.
ORGANEM PROWADZĄCYM PRZEDSZKOLE jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą pełniąca jednocześnie funkcję dyrektora – mgr Wioletta Borkowska
ORGANEM SPRAWUJĄCYM NADZÓR PEDAGOGICZNY jest Dolnośląski Kurator Oświaty
PRZEDSZKOLE FUNKCJONUJE 12 miesięcy w roku (chyba, że konieczne będzie przeprowadzenie prac remontowo – budowlanych uniemożliwiających przebywanie w tym okresie dzieci ) – decyzje podejmuje Dyrektor.
DO PRZEDSZKOLA PRZYJMOWANE SĄ DZIECI w wieku od 2,5 roku do uzyskania przez dziecko dojrzałości szkolnej. Kwalifikacji dokonuje dyrektor dając pierwszeństwo rodzeństwom. W miarę możliwości do przedszkola przyjmowane są dzieci niepełnosprawne z orzeczeniem o kształceniu specjalnym lub orzeczeniem o wczesnym wspomaganiu. Musi istnieć możliwość spełnienia zaleceń zawartych w orzeczeniach WWRD i KS (organizacyjne , personalne, specjalistyczne )
GRUPY – podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział- grupa dzieci z nadaną nazwą własną – TECZOLUDKI, KRASNALE, SKRZATY, ELFY o zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
KADRA – w naszym przedszkolu nad rozwojem i opieką czuwa wykwalifikowana ,kompetentna i odpowiedzialna kadra dbająca o bezpieczeństwo i przyjazną atmosferę aby każdy przedszkolak czuł się jak w domu .To zespół wysoko wykwalifikowanych w swoich dziedzinach pracowników ,doświadczonych i ze świeżym spojrzeniem na edukację ,stale rozwijających się .
PRZEDSZKOLE ŚWIADCZY USŁUGI OKREŚLONE UMOWĄ WYŁĄCZNIE w dni tygodnia od poniedziałku do piątku w godzinach od 06:00 do 17:00 z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy również dodatkowych dni wolnych. Harmonogram pracy poszczególnych grup ustalany każdego roku.
DO REALIZACJI CELÓW I ZADAŃ STATUTOWYCH PRZEDSZKOLE POSIADA
odpowiednio wyposażone:
- 4 sale zajęć i zabaw z łazienkami,
- salę gimnastyczną z wyposażeniem, uwzględnieniem ścieżki sensorycznej
- gabinety logopedyczny, psychologa pedagoga i innych specjalistów
- ogród przedszkolny.
- kuchnie i zaplecze kuchenne
WYŻYWIENIE – dziecko korzystające z usług przedszkola w ciągu dnia spożywa przygotowane w przedszkolnej kuchni 3 posiłki
- śniadanie,
II śniadanie - obiad dwudaniowy
Woda dostępna cały czas w zasięgu.
W uzgodnieniu z Dyrektorem istnieje możliwość uwzględnienia w żywieniu diet: (bezmlecznej, bezglutenowej ,hypoalergicznej, niskotłuszczowej).
OPŁATĘ ZA PRZEDSZKOLE ustala i określa Dyrektor w zawartej o świadczenie usług umowie z rodzicami i obejmuje ona:
- Wpisowe tylko dla dzieci przyjmowanych po raz pierwszy do przedszkola bezzwrotne.
- Czesne płatne miesięcznie z góry ( rodzeństwa, KDR )
POMOC PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNA w przedszkolu udzielana jest wychowankom, rodzicom i nauczycielom ,dobrowolne i nieodpłatne.
Szczegóły udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej określone są w Procedurze dostępnej w przedszkolu.
KONTAKT Z RODZICAMI Przyjęte formy kontaktu z między rodzicami a dyrektorem i pracownikami przedszkola to
- kontakt osobisty
- telefon stacjonarny
- tablice informacyjne dla rodziców
- inne elektroniczne formy komunikacyjne tj np. e-mail, WhatsApp, Messenger, sms
KONCEPCJA – Koncepcja pracy przedszkola opracowywana jest na 4 lata , oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych takich jak ustawa o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, statucie przedszkola priorytetach Ministra Edukacji Narodowej. Ważnym wyznacznikiem dla nas są także wnioski z ewaluacji wewnętrznej. Koncepcja pracy naszego przedszkola to ogólny plan działania naszej społeczności przedszkolnej. Jest jak drogowskaz, który wskazuje kierunki pracy i rozwoju nam wszystkim członkom. Uświadamia celowość i wartość działania. Umożliwia wprowadzanie zmian i przyczynia się, przy wspólnym zaangażowaniu – do lepszej przyszłości. Prowadzi do sukcesów dzieci, nauczycieli, rodziców i wszystkich pracowników przedszkola. Obecnie obowiązująca koncepcja obejmuje swoim zasięgiem lata 2022-2026 – rok szkolny 2022/2023 2023/2024 2024/2025 2025/2026.
Szczególnym elementem naszej koncepcji będzie rozwijanie inteligencji wielorakich naszych wychowanków, na podstawie teorii Howarda Gardnera. W literaturze psychologicznej pojęcie ,, inteligencji” najczęściej definiowane jest jako zdolność rozumienia, kojarzenia, bystrość w znajdowaniu rozwiązań określonych problemów. Tymczasem Howard Gardner w 1984r zaprzeczył jakoby istniała jedna, ogólna zdolność umysłowa człowieka, która sprawia, że określa się go ,,człowiekiem inteligentnym”. Na podstawie wieloletnich badań stwierdził, że każdy mózg człowieka ma specyficzną ,,mapę” talentów, z którą przychodzimy na świat. Wyposażenie genetyczne to ,,kapitał początkowy” każdego nowo narodzonego dziecka . Od środowiska w jakim dziecko wzrasta, zależy rozwój lub zahamowanie naturalnych, wrodzonych predyspozycji. Zatem od nas – dorosłych, rodziców, nauczycieli – w dużym stopniu zależy, które talenty rozkwitną, a które – być może nigdy się nie ujawnią.
,,Każde dziecko jest zdolne, ale nie ma dwojga dzieci zdolnych w ten sam sposób”
Thomas Armstrong
W celu przygotowania koncepcji pracy przedszkola została przeprowadzona analiza SWOT, która pozwoliła wykorzystać zgromadzone informacje do opracowania strategii działania opartej na silnych stronach i szansach, przy jednoczesnym eliminowaniu lub ograniczaniu słabych stron i zagrożeń. Inspiracją przy tworzeniu wizji pracy były priorytety Ministra Edukacji Narodowej oraz podstawa programowa i analiza wymagań dotyczących nadzoru pedagogicznego. Koncepcja swoim zasięgiem obejmuje lata 2018-2023.